Az influencerek hangyányit visszafogottabb, néhány tízezer és néhány millió fő közti számú követőtábort maguk mögött tudó hányada igyekszik a hétköznapi ember részére könnyebben azonosulható életrendet elsajátítani, nem vágyakoznak olyannyira magánrepülőkre és luxusjachtokra.

Ahogy a középosztálybeli rajongóknak az elithez tartozás vágya, úgy a munkás rétegnek a középosztály körébe való felemelkedés vágyképe szolgál inspirációul az életmód-influencerek követéséhez.

Az elsősorban fiatalok kedvence youtuber és tiktokker streamerek gyakorta bérelnek maguknak roppant extravagáns, medencékkel és külön stúdiótermekkel ellátott ingatlanokat a menő nagyvárosokban. Olyan is előfordul, hogy youtuber-kollektívák, általában 6-12 fővel összeköltöznek egy házba a közös tartalomgyártáshoz. Roppant költséghatékony, egyszersmind irigylésre méltó megoldás ez, hiszen ezen youtuberek közvetlenül segíthetik egymást videóik szerkesztésében és követők szerzésében, közben még jókat ökörködhetnek is egymás társaságában anélkül, hogy rákényszerülnének a kimozdulásra.

Ezeknek a házaknak a közös terei (nappali, konyha, a felvételekben gyakorta mutogatott kert) példás tisztasággal és alapos bebútorozottsággal igyekeznek a naiv fiatalsággal a rendezett és ami még fontosabb, gazdag életet élő streamerek életét prezentálni.

Tiktok Kontent Haz

Csak be ne nyiss véletlen a hálószobáikba, mert könnyen előfordulhat, hogy ugyanilyen igényességű lakberendezési tárgyak garmadája helyett töküres helyiségekkel és földre hányt matracokkal találkozhatsz.

Habár a legtöbb előkelő influencer követőtábora egyáltalán nem a dollármilliomos kaszt körét gyarapítja, azért a munkás és menedzsment-osztály igényesebb tagjainak mégiscsak megjárnak a konzumerista társadalom poklát feledtető presztízs árucikkek.

Példának okáért a márkás ruházat árszínvonala a százezer forintos nagyságrendet verdesi, ami mégiscsak hangyányit barátságosabb kiadást képez egy privát jetnél.

Ezeknek a márkáknak az influencer-hirdetői ingyenes termékminták mellett bevásárlótáskák és szatyrok garmadáját egyaránt ajándékba kapják, melyeket két kezükben hatosával közrefogván mutogathatnak az irigy proliknak, amint épp sétálnak kifelé a Váci utcából, ahol nyilvánvalóan minden szóba jöhető luxus-áruházból hazavitték a fél divatkollekciót.

Shopping Bevasarlas Lanyok

Amit az egyszeri megtévesztett rajongó elfelejt tőlük megkérdezni, hogy vajon mi is rejtezik ezekben a minden Insta-poszton jól láthatóan mutogatott Gucci, Prada, Louis Vuitton táskákban? Elárulom a nagy titkot: jobbára semmi, ritkább esetben hungarocell vagy habszivacs, ami kitölti a szatyrokban rendelkezésre álló teret.

Akik még kezdő influencerek, s a márkaboltok nem küldenek nekik bevásárlótáskát, azok az Ebay-en néhány tíz dollárért kosárkájukba pakolhatják a luxusmárkák eredeti vagy utánzat emblémával ellátott szatyrait, s máris lehet velük menni vagizni a Hollywood Boulevard-ra a busás szponzorációs ajánlatok bezsebeléséhez.

Ugyanígy, kínai webshopokból szinte zéró erőfeszítéssel és tizedáron beszerezhetők az eredeti félmilliós alkalmatosságokkal külcsínre tökéletesen megegyező, ám valójában hamisított Gucci vagy Prada táskák.

Mégiscsak jobb volna eredeti táskákat a kezedben lebegtetni a lebukás és megszégyenülés elkerülése érdekében? Semmi probléma! Ahogy privát jet díszlet és kamu luxusapartman, úgy Chanel, Tiffany, Pandora vagy Selfridges logókkal ellátott batyuk, dobozok, szatyrok is játszi könnyedséggel bérelhetők. Egy Insta-csatorna vállalkozója 600 különböző luxusmárka terméklistájával rendelkezik, melyek elemei a vonatkozó márkanév előkelőségétől függően darabonként 20-60 dollár óradíj fejében kölcsönözhetők.

Nagy Bevasarlas

Amerikában egész hihetetlen módon léteznek luxus élelmiszerboltok, melyek a szabvány diszkontláncokhoz képest sokszoros áron kínálják a termékeket, s nyilván olyan cuccok is kaphatók gluténmentes, extravagáns csomagolású, rendkívül ritka import vagy egyéb áruk formájában, melyek értékesítése a munkásosztály igényeire szabott bevásárlóközpontokban nem volna rentábilis.

Ezek nyugtáit szintén gyakorta mutogatják nagy lelkesen a figyeleméhes influencerek. Csakhogy többségük nem engedheti meg magának, hogy bevásárlásait életvitel-szerűen és heti szinten ezekben az egységekben intézze.

Mit tehetnek hát az áldatlan szituáció orvoslása érdekében? Kissé melós, de azért hathatós módszer az egy szem nyugta dátumának átirkálása és a terméktípusok átrendezgetése Photoshoppal. Olykor erre sem vetnek ügyet az influencerek, egyszerűen feltöltik ugyanazt a blokkot ugyanazzal a dátummal, csupán más irányba forgatván el azt.

Ha minden húr szakad, s egyszeri alkalommal való betérés is abszolválhatatlan a kezdő csóringer influencernek a vágyott nyugta beszerzése érdekében, akkor vagy letölt egy mintát (template) az internetről, s azt kinyomtatja, vagy átvizslatja a bolt környékén szétszórt kukákat, hátha telitalálatos lottószelvényként kézre akad egy frissen szemétbe vetett nyugta, temérdek vásárolt tétellel a papíron. Akinek derogál kukázni, akár el is kérheti egy boltból frissen kitévedt vásárló nyugtáját, hátha az megszánja őt és neki adományozza a nem mindennapi Joker-főnyereményt.

A luxuscelebek kukázó és kéregető magatartása számos egyéb téren is roppant kínos pillanatokat szül. Hála az égnek mostanra kiment a divatból, de azért a teljesség kedvéért megemlítem, hogy az Instagram fénykorában influencerek százai kunyeráltak ingyen szállást és étkezést a nagyvilág nyaralóház-tulajdonosaitól, melyekért cserébe ők ingyen promót ígértek a hely nevezetességeinek környékén ellőtt szelfikkel és az elérhetőségei feltüntetésével. Kezdetben voltak, akik palimadár módon belementek az igencsak egyenlőtlen alkuba, majd írhatták le veszteségként az ingyenélő influencerek látogatását, mert új vendéget nem nagyon hoztak a nyaralókba.

Hála az égnek hamar hamvába holt a szokás, de azért felmerülhet a kérdés, hogyan lehetséges, hogy egy több százezer követővel bíró koldus zéró hatékonysággal reklámozza az istápolására bízott termékeket és szolgáltatásokat?

2022-23-ban tömegével csaptak le a szociálismédia-vállalatok a délkelet-ázsiai klikkfarmokra és az amatőr celebeket százezrével bekövető botokra, melyek feladata némi pénzmag fejében ellátni ezeket az influencereket a valós, emberi követőkhöz képest akár sokszoros számú kamu rajongóval. A 2010-es évek során olyan olcsók voltak ezen szolgáltatások, hogy százezer plusz követőt akár néhány tucat dollárért cserébe is játszi könnyedséggel szerezhettünk.

Miután az Instagram 2022-ben tisztogatást rendezett a gépi és klikkfarmmunkás-követőtáborok ellen, több profil is százezres, akár milliós nagyságrendű követővesztést szenvedett el, amelyek nem reprezentáltak élő hús-vér személyeket. A követővásárlás tehát arra való, hogy valós közönségünkhöz képest többszörösére fújja fel rajongóink számát, ám ezek a sorozatgyártott gépi profilok nem folytatnak valós interakciót tartalmainkkal és nem vásárolnak tőlünk semmit. Akadt sajnos olyan éra a 2010-es évek második felében, amikor követővásárlás nélkül el sem kezdhettünk magunknak influencer-karriert építeni, mert akinek eleve nincs sok követője, azokat a valós emberek is nagyon kis eséllyel lájkolják be.

Selfie Girls

Ha mind a luxustermékek, mind a mindenféle-mentes és exkluzív kiszerelésű élelmiszerek beszerzése, mind az ingyen szolgáltatások kikunyerálása átugorhatatlan gátat jelképez a legtöbb influencer előtt, akkor, ha már egyfajta példamutató szerepet öltenek magukra, feltételezhetjük, hogy legalább odahaza a szűk háztartásukban rendben van minden, s pedáns módon rendezgetik a maguk életkörnyezetét, nemde?

Hát persze. Itt jönnek be a képbe a különféle fitness és életmód-influencerek, kik ugyan jobbára vagy személyes tréning-szolgáltatások ajánlásával, vagy viszonylag olcsó étrend-kiegészítők promotálásával keresik kenyerüket, amilyen mértékben nem érinti őket a pénz általi korrupció, olyannyira kompenzálják életüket heveny képmutatással.

Sokunk „nagy kedvencei” ama produktivitás-huszárok, kik minden egyes nap hajszál pontosan hajnali 5 óra 0 perckor pattannak ki az ágyból, majd azon nyomban húznak is kocogni, miután a reggeli beöntésre vonatkozó szükségleteiket kávé és cigaretta helyett egy jó nagy pohár friss turmixszal elégítették ki.

Hogyan képesek ezek a minden munkáltató nedves vágyálma mákvirágocskák rendre minden egyes napon kirobbanó energiával ébredni? Így: belövik szépen a telefonjuk kameráját felvételre, a csörgőórát visszatekerik hajnali 5 előtt 1-2 percre, majd visszafeküdvén eljátsszák, ahogy frissen és üdén kelnek a hajnali madárcsicsergésre, meg persze a vekker csörgésére.

Ha valaki oly szerencsés, hogy hálószobájában a nappali fény egészét visszaverni képes sötétítő függöny vagy redőny büszke tulajdonosa, akár délután 3-ra is eshet az a bizonyos hajnali 5 óra. 😀

Az éjjeli futkározás szintén pofonegyszerűen megoldható: vagy éjjeli bagolynak kell lenni hozzá, vagy elegendő megvárni, amíg kiváltképp az őszi és tavaszi időszakban délután 5-6 órára besötétedik, s máris végezhetjük az éjféli vagy hajnali 5 órás kocogásunkat akár 18 óra után 5 perccel. Ezután arra kell csak ügyelnünk, hogy viszonylag kihalt városrészt válasszunk napi edzésprogramunk abszolválásához, nehogy véletlen lebukjunk, hogy az éjszaka közepén ezernyi járókelő glasszál mellettünk a járdán. 😀

Álságos példamutatásuk kudarcával olykor még a köztiszteletben álló celebek is szembesülni kénytelenek.

Jordan Peterson, ki a „Ha meg akarod változtatni a világot, előtte tanuld meg rendbe tenni a szobád” bölcsességével házal a jobbára reakciós és incel rajongótábora előtt, egy élő közvetítés alkalmával óriási kuplerájt hagyott a nappalijában, miközben maga igencsak szétesett ábrázatot prezentált nézőközönsége előtt.

Jordan Peterson Kupleraj

Ám mindez semmi ama megaláztatáshoz képest, melyet egy kínai influencernek kellett elszenvednie.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás