Nem szoktam eleddig a Black Mirror különféle évadait szemlézni, mert eleve rendre nagy visszhangot kapott a sorozat még a hazai médiában is. Most azonban valamilyen oknál fogva – talán a hatodik évad csalódást keltő epizódjai végett – igencsak fékezett habzású csinnadrattával érkezett meg a következő hat részre való disztópiadózis, éppen ezért formabontó módon magam ejteném meg ennek elemzését.
Aki nem ismerné a Black Mirror, magyaros fordításban Fekete Tükör szériát (Az hol él?), röviden lefesteném neki a lényegét. Egy olyan Netflix sorozatról van szó, amelynek mindegyik része teljesen különálló sztorival, egyedi látványvilággal, váltogatott színészekkel meséli el a csodás technológiai „utópia” egy-egy aspektusának katasztrófába torkolló következményeit.
A korábbi évadok során megismerhettük a Trump 2016-os első megválasztásával valósággá lett trolldemokrácia érkeztét, a zabolázatlan lájkvadászatért vívott harc társadalomzüllesztő hatását, az online fenyegetőzés és bullying valós életre is kivetülő tragikus következményeit, illetve az emberiség örök életre, gyógyíthatatlan betegségek eltüntetésére, valós kapcsolataink virtuálisra cserélésére irányuló törekvéseinek súlyos baklövéseit.
Népszerű kritika szerint a mintegy 4 év szünetet követően 2023-ban kidobott 6. évad a számos középszerű epizódja mellett azért sem ütött akkorát, mert időközben már megérkeztünk és saját bőrünkön tapasztaljuk a 2010-es évek legelején még csupán jóindulatú figyelmeztetésként elénk tárt technológiai disztópia realitását. Ami az első évadokban fikciónak számított, mára valósággá lett.
Érzékelhették ezt a rendezők is, éppen ezért az aktuális évad epizódjainak forgatókönyveit okosan úgy variálták meg, hogy a jelen – már aktívan élt, ezért komoly szórakoztatási potenciált nem keletkeztető – keserű valóságából ismét a jövő felé orientálnak minket, ami nyilván a hipotetikus sci-fi szcenáriók elburjánzását jelenti.
A fő tematika ebben az évadban a múlt, jelen és jövő megváltoztatásának igénye, az emberiség élete során elkövetett hibáinak helyrehozatali vágya – viszont az elistentelenedés következtében az oly heveny szomjjal áhított kegyelem, megbocsájtás lehetősége és bárminemű földöntúli ígéret nélkül.
Betekintést nyerhetünk, hogyan kívánná az emberiség legerőszakosabb, leggátlástalanabb és személyes sérelmek hadát dédelgető hányada kvázi istenné tenni magát, hogy uralkodhasson vagy bosszút állhasson az egész társadalom felett.
Lássuk egyenként az epizódok ismertetését. Előre bocsájtom, hogy spoilerezni fogok, mivel szeretném egy-két történetből a levonható tanulságaikat is kifejteni.
FIGYELEM: Innentől spoilerek következnek!
1. rész: Hétköznapi Emberek
A hegesztőmunkás Mike és felesége, a tanár Amanda egyszerű, ámde boldog és elégedett hétköznapi házaspár látszatát kelti. A háttérben viszont látjuk, hogy csak nem akar jönni a baba, kettejük keresete szinte semmire sem elegendő, s ami a legborzalmasabb, Amanda agyában tumor növekedik.
Hogy elkerülhetetlen sorstragédiájuk bekövetkeztét elodázzák, egy Rivermind nevű startup mesterséges intelligencia vezérelte agystimuláló berendezés ültetését javasolja Amanda fejébe, mely az elveszett agyi funkciók elektronikus pótlására hivatott. Ez egy vállalati adótornyokon át kommunikáló vezeték nélküli szerkezet megvásárlása mellett havi előfizetési díj kicsengetését is megköveteli a családtól.
Bár alig győzik a kiadást, az eleve értelmetlen és nyomorúságos földi vegetálás meghosszabbítása (hogy tovább forgathassuk a mókuskereket) minden pénzt megér, épp ezért Mike még roppant komoly megterhelést jelentő túlórázás követelménye mellett is finanszírozza felesége halogatott agyhalálát, miközben Amanda is nyugodt szívvel dolgozhat tovább.
Ahogy telnek az évek, a kezdetben megterhelő, de azért abszolválható előfizetési díj egyre csak drágul, majd alapcsomaggá silányulván immár nem keletkeztet jogosultságot a teljes értékű szolgáltatásra. Groteszk módon úgy nyilvánul meg az alap előfizetés korlátoltsága, hogy Amanda az utcán járkálván, az iskolai kollégák előtt, de még odahaza az ágyban is személyre szabott reklámok szavalásába kezd, mely folyamat fölött abszolúte semmi kontrollal nem bír.
Közben a nőnek egyre hosszabb és egye kevésbé pihentető alvással szükséges töltenie az éjszakáit, mint később kiderül azért, mert a vállalat pihenőideje alatt számítási kapacitásai bővítésére aknázza ki az ő agytekervényeit.
Mivel a kéretlen reklámok immár az állását fenyegetik, férjével együtt kénytelenek elbattyogni az ügyfélszolgálatra (itt kihagytak egy ziccert a rendezők, mert lehetett volna totál haszontalan chatbottal vagy automatizált válaszgéppel tovább szőni az eleve groteszk sztorit), ahol az immár Plusz csomaggá átnevezett konstrukciót kínálják neki. Ez pontosan ugyanazt tudja, mint korábban az alap szintre lezüllesztett előfizetés, csak drágábban. Vagy maradnak az alap csomagban, és akkor Amanda az adótornyok hatótávolságán kívül rendre elveszti eszméletét, állásából elbocsájtják az idegesítő reklámjai végett és akkor már a legkisebb csomagot sem tudja majd a család megfinanszírozni.
Ennyi pénze viszont már nincs a párnak. Éppen ezért Mike egy Onlyfans fiókot (!) regisztrál, amelyen éjszakánként némi plusz pénzért cserébe a nézősereg legperverzebb kívánságait is teljesíti.
Immár telik a Pro változat megvásárlására, sőt egy hétvége erejéig az orgazmikus élményeket garantáló Delux verzió kipróbálását is megejthetik. Eztán Mike újabb éven át folytatja streamer tevékenységét, miközben állásából kirúgják őt a platformon űzött megalázó tevékenysége miatt. Legvégül az előre vásárolt kiságyat is eladják, miután kiderül, hogy az esetleges babavárásért a vállalat további extra költségeket számolna fel a párnak. Végül egy éjszakán Mike felesége kérésére megfojtja őt egy párnával.
Ez a rész hosszú évek óta nem tapasztalt hatást gyakorolt rám. Mi hát a tanulság?
Mint érzékelhető a történetvezetés fonalán, ez a pár voltaképpen nem az életét, hanem a haldoklását hosszabbítja meg a sátán ügynökeivel kötött folyamatos alkui által, melyek egyre több és több kínzó áldozat követelményével terhelik meg őket, mígnem végképp elszakad a cérna, s Mike elköveti a legszörnyűbb, Isten elleni büntettet: gyilkol.
Miközben a sátán elégedetten dörzsöli markát, hogy újabb áldozatát sikerült kárhozatra juttatnia, az ennek folyamatában segédkező kapitalizmust jól megjutalmazza az egyre terebélyesebbre hízó bevételekkel, mondhatni a semmiért cserébe.
A tanmese egyúttal megmutatja, hogy a kapitalizmus eddigi viselkedésétől eltérően, amely a természet kifosztását és az élő munkaerő kizsákmányolását célozta elő, a rendszer immár a halált is busásan jövedelmező üzletté alakítja. A technológia segedelmével megkezdődhetett hát a vásárlók, ügyfelek, halottak és haldoklók kizsákmányolása.
A házaspár abszolút semmit nem nyert a fausti alkun. Még az oly kétségbeesve áhított babavállalás sem jött össze nekik, jelezvén, hogy nem a mi kezünkben van annak döntési joga, mikor mennyi utódot hozunk a világra. Ha az van megírva a nagykönyvben, hogy a meddő és szűz örülni fog, hogy itt a földön nem lesz gyerekük, míg a szoptatós anyák jajgatnak meg sírnak, akkor biza ez lesz az emberi akarat által megváltozhatatlan rögvalóság.
Azért meg aztán baromira érdemes örök életen át fizetendő előfizetéseket fenntartani, hogy ideig-óráig továbbra is megmaradhassunk rabszolgának az ültetvényen.
Értékelés: 9/10
2. rész: Bête Noire
Új kolléga érkezik a csokicéghez Verity képében, kit az évek óta hűséges alkalmazott Maria egyből felismer. Ez a Verity az iskola mindenki által bullyingolt kockája volt, ki rendre számítógéplaborokban töltötte összes szabadidejét, miközben kiváltképp Maria folyton gonosz pletykákat terjesztett róla.
Verity felvételét követően Maria napokon át az általa valóságként érzékelt és határozott emlékképekkel alátámasztott életeseményei megváltozását tapasztalja, pl. a Verity-nek küldött emailjében más szavak szerepeltek, mint amit eredetileg leírt.
Miután a főnöke a Mandela-effektussal és kognitív képességei megkérdőjelezésével kívánja őt megalázni, fű alatt kideríti Verity-ről, hogy az magányban töltött évei során egy valóság megváltoztatására alkalmas kvantumszámítógépet talált fel, mellyel úgy állhat bosszút embertársain, ahogy csak kíván.
Maria belopózik Verity lakásába, hogy ellophassa a valóságmódosító gépet, ám Verity tetten éri őt. Verity felfedi, hogy célja az őt gyerekkorában bullyingolók öngyilkosságba kergetése. Némi harcot követően Maria megöli Verity-t, majd a kvantumszámítógéppel a világ úrnőjévé teszi magát.
Értékelés: 7/10
3. rész: Hotel Reverie
Eme epizód a halott színészek feltámasztásának technológiai aspektusaival foglalkozik. Brandy (a főszereplő) nagynevű színészként meghívásra kerül a Hotel Reverie c. klasszikus romantikus film újraforgatására. Ez nem az eddig ismert módszerekkel zajlik (remaster vagy komplett remake): a színésznő főszereplőként hús-vér valójában kerül újra a vászonra, míg a tökéletesen korhű környezeti objektumok és a mellékszereplők sokasága mesterséges intelligencia generálta aktorok, kiknek az eredeti történetvezetésnek megfelelő párbeszédek és érzelmi reakciók kinyilvánításának képességét plántálták a programjukba.
Az újrajátszás során hiba csúszik a ReDream nevű programba, így Brandy beszorul a filmbe, amelyben egy másik szereplő, az eredeti hús-vér valójában leszbikus Dorothy lassacskán öntudatra ébred, s megtudja, hogy az őt alakító színész a korban kiélhetetlen leszbikus szerelmi élete végett kellett bánatában elhalálozzon.
Miközben Dorothy új szerelme Brandy lesz, a külső technikai személyzet vért izzadva törekszik a rendszer újraindítására, amellyel lakatot vernek Dorothy öntudatra ébredésére, Brandy szívét pedig összetörik.
Akárhogy is, Brandynak muszáj kiszabadulnia a virtualitás fogságából, különben hús-vér teste csakhamar elhalálozik. Éppen ezért a történet menete folyamatosan halad a konklúzió felé, amelynek végén a zárómondat triggereli a végefőcímet és Brandy szabadulását.
Néhány hónap elteltével Brandy találkozhat Dorothy színészének történelemhű MI-másával.
Ez a rész összességében véve nagyon unalmasra és terjengősre sikeredett, aki nem időmilliomos, nyugodtan kihagyhatja.
Értékelés: 5/10
4. rész: Játékszer
1994-ben egy igencsak autisztikus felhangokat megütő gamer újságíró (DOOM rulez!) kézhez kaparintja egy ún. életszimulátor kísérleti alfa változatát. Ez a program egy olyan mesterséges intelligencia algoritmust alkalmaz, mely valós időben képes módosítgatni magát a játékos által betáplált inputoknak megfelelő körülmények fényében.
Előbb-utóbb igazán szoros érzelmi kötelék lép fel Cameron és a játék azonosíthatatlan hangokat csipogtató karakterei közt, olyannyira, hogy a csávó (pláne némi kábítószer hatására) kezdi megérteni a beszédüket.
Jóbarátja viszont, kit néhány napra a lakásába fogadott, szintén felfedezi a játékot, majd elkezdi a benne futkározó karaktereket kéjes vigyorok közepette gyilkolgatni. Miután Cameron meglátja, mit művel a haverja a csipogó-visítozó szerencsétlenekkel, rátámadván meggyilkolja őt, majd elintézi, hogy a rendőrség bevigye kihallgatásra.
Minderre azért van szükség, mert a játék lényei öntudatra kelvén az egész emberiség fejébe be kívánják sugározni az örök világbéke frekvenciáit, mégpedig úgy, hogy rákapcsolódnak az állami vészhelyzeti műsorszóró állomásokra.
A világbéke végül az emberiség kihalása által jön létre. A cliffhangeres zárás nem volt valami kedves, ezért egy pontot levonok, de összességében ez volt a kedvenc epizódom mind közül.
Érdekesség, hogy az epizód alapjául szolgáló játék nem puszta képi effekt, hanem valóban leprogramoztatta a Netflix nevezett cuccost, mely le is tölthető a Google Play webáruházból.
Értékelés: 8/10
5. rész: Eulogy
Phillip egy frissen elhunyt fiatalkori exbarátnőjével szerzett fényképes emlékek kiállítására kap megbízatást. Sírdogáló rokonság helyett azonban az Eulogy AI-vállalat virtuális asszisztense keresi őt fel, ami felhőtárhelyen tárolt, ezek hiányában beszkennelt régi analóg fotókból képes emlékmontázsokat összeállítani.
Phillip idős kora okán és a lánnyal szemben hosszú évtizedeken át őrizgetett haragja végett kizárólag kézi fotosoppal (értsd: a lány fejét átfirkantva vagy kivágva) retusált képeket tud prezentálni, ám ezekből is sikerül előállítani egy viszonylag hiteles fotómontázst.
Amíg viszont idáig eljutunk, fény derül Phillip és a lány tragikus módon zátonyra futott kapcsolatának minden rejtett aspektusára, és ezen titkok biza nem olyanok, amilyenekre Phillip maga számított volna. Mondhatni sokkalta lesokkolóbbak. A vállalati asszisztens sem egy véletlenszerű fruska, ahogy azt elsőre gondolnánk…
Ez a rész roppant unalmasan és érdektelenül indul, aztán minden idők talán legkönnyfakasztóbb Black Mirror epizódja kerekedik belőle. Iszonyat fájú sebeket tépked fel a múltunk – tán nem is olyan ritkán elhibázott – kezelése kapcsán, mely traumákat tovább súlyosbíthatja az „internet sose felejt” doktrínája nyomán megnyilvánuló dosszié-társadalom, mely életünk minden egyes részletét, emlékét, bűneinket, mulasztásainkat örök életünkön át valahol egy távoli ködös felhőtárhelyen nyilván tartja.
Értékelés: 8/10
6. rész: USS Callister: A végtelenbe
Ez az epizód a 2017-es USS Callister egyenes ági folytatása. Mivel nagyon rég debütált az eredeti rész, a sztori tökéletes megértésének hiányában ennek bemutatóját skippelném. Ez a rész amolyan bónusznak is felfogható, több évad legvégén is szerepelt ilyen totál sci-fi különkiadás (nekem a személyes kedvencem a mindenki által lehurrogott „Rachel, Jack and Ashley Too” Miley Cyrus főszereplésével).
Ez a film egyfajta roppant vicces Star Trek paródia, aminek sztorija szerint virtuális karakterek öntudatra ébredvén észreveszik, hogy benne ragadtak egy online játékban, s feladatuk, hogy valahogy kiszabaduljanak a valóságba.
Értékelés: 7/10
Ezzel a hat epizóddal a Black Mirror egyértelműen visszatért a gyökereihez, ellentétben a hatodik évaddal, mely okkult-misztikus témakörök túltelítődésével kívánt aratni, sajnos komoly negatív visszhangot nyervén ezzel (pedig az utolsó epizód, aminek üzenetét gyakorlatilag senki nem értette, nekem nagyon tetszett).
Szerintem mind a mai napig a harmadik évad számít etalonnak és a széria csúcspontjának, ez a hat epizód viszont ha el nem is éri, mindenesetre megközelíti annak színvonalát. Mondjuk, hogy a harmadik meg első évad után a hetedik széria boldogan elfoglalhatja a dobogó harmadik fokát.