Gondolkodtál-e már azon, a teljes életidejüket kizárólag üres szelfizgetésekkel töltő influencereknek mibű’ telik a választott életvitelük kívánalmainak megfelelő luxuscikkekre, divatárukra, Dubajról Dubajra való repkedésekre? Ebben a cikkben lerándul a lepel az Insta-celebek rejtett életéről, melyet önszántukból soha nem vallanának be senkinek – hiszen a látszat uralmának romba dőlésével ők maguk is mehetnének a lecsóba a szponzorációs ajánlataikkal együtt.

Mégis, egy hazug életmód hosszú éveken-évtizedeken át való űzésének kísérlete előbb vagy utóbb magával vonja ama hibázásokat, kínos szituációkat, melyek nyomán az egyszeri butuska influencer megszégyenülten és követőtábora jelentős részét elvesztvén távozik a színpadról.

A sorolandó igazságok nagyja a videómegosztó platformokon streamelgető influencerek jelentős részére is érvényes, azonban ők nem feltétlen rejtegetik lelki nyomorúságuk és viszonylagos szegénységük tényét. Instagramon jóval terebélyesebb szaporulatnak örvendnek a kvázi hajléktalanokként is dúsgazdagoknak tetsző modellek, egyrészt mert az Instagram sok-sok évvel megelőzte a videómegosztó platformokat, így ott mostanra kiforrott ipar települt az álgazdagság mutogatására, másrészt a rajta terjedő felvételeket pofonegyszerű manipulálni – ellenben egy élő streamnél rendkívül nehéz rendre minden pillanatban a tökéletesség látszatát kelteni, s nem kiesni a felvett szerepünkből.

Indítsuk listánkat a legnyilvánvalóbb és egyben legrégebb óta űzött módszerrel, a filterezéssel.

A tökéletes ábrázatú, napjaik minden egyes percében szeplőtlenül pompázgató életmód-színészek nem engedhetik meg maguknak, hogy a legkisebb pattanás, szarkaláb, viszkető folt megvesse lábát az arcukon. Viszont e nem szívesen látott behatásokkal szemben olykor már a legkiválóbb kozmetikumok sem nyújtanak kellően takaros védelmet.

Itt jön be a filterezés a képbe. Elpasszolják frissen lőtt képeiket egy grafikusnak, aki belővén a Photoshopot könnyű szerrel elintézheti a bibircsókot a száj szélén, a táskákat a szem alatt, ráncokat a homlokon.

A fotómanipuláció által nem kizárólag az arc apró szépséghibái semmisíthetők meg végleg, de szükség esetén a gazdag utazgatások során felgyülemlett pár kiló plusz is probléma nélkül eltávolítható. Sőt mi több, az influencerek komplett arcberendezése és fejének formája idomítható a hazájukban dívó szépségideálhoz!

Ahogy Kínában az ufófej, Koreában a plasztik Barbie-baba kinézet, Japánban a kerek arc és hófehér bőrszín, Amerikában a nagy csöcs, nagy segg a megkívánt forma, úgy a Photoshop-mágusok készséggel szállítják a nyakló nélküli egyformaságra törekvő, tökéletes szépséget prezentálni kívánó Insta-celebek publikálásra kész fotóit.

Szakavatatlan kezekben eme varázspálca roppant kellemetlen és lebukást szavatoló pillanatokat keletkeztet, amennyiben természetellenes beállításokkal, nem kellő gondosság mentén elsimított narancsbőrrel, szélsőséges és irracionális módon slankított derékkal pózolunk elbűvölni kívánt közönségünk előtt. Olyanra is akad példa, hogy valaki egy nagyváros (leginkább Párizs) látképét montázsolja háttérként a maga szelfije mellé, ahol soha életében nem is járt.

Ha tehát szeretnél dúsgazdag influencer lenni, ám az ehhez szükséges egyetlen és kizárólagos feltételt – gazdagság – nem tudod abszolválni, néhány száz euró kipengetésével megoldható, hogy az egész világot bejárd.

Az élő adások (Instagram TV, TikTok Live, Twitch) rendkívüli kavarodást hoztak ebbe a szisztémába, mivel valós idejű felvételeket szinte képtelenség kellő igényesség és pontosság mellett manipulálni, a lebukás veszélye igencsak nagy.

Mindez nem gátol egyeseket, hogy megpróbálkozzanak a lehetetlennel. Így születnek meg az élő TikTok filterekkel nagyban házaló ázsiaiak. Kiváltképp Kínában, hol kvázi senki nem rendelkezik alap állapotában csillámfényesre polírozott ufófejjel, a TikTok filterek hathatós segítséget nyújtanak az abszolválhatatlan szépségideál prezentálására, fiúknak és lányoknak egyaránt.

Csakhogy mivel eme algoritmusok egyrészt tetemes számítási kapacitást kívánnak, másrészt arcfelismerő és mozgást lekövető algoritmusokat vetnek be az effektek lehető legpontosabb leképezésére, amint egyetlen másodpercnyi időre eltakarásra kerül az arc egy része, vagy épp valami háttér-processz foglalja le a Huwei telefonok számítókapacitásának jelentős részét, a filter élő adásban mond csütörtököt, s rögvest felsejlik az irracionális ábrázatot prezentáló streamer valós arca.

A különféle filterezési technikák tehát a legismertebb és leggyakrabban alkalmazott módozatát alkotják a csóró influencerek két-három társadalmi osztállyal feljebb való nyújtózkodásának abszolválására. Nem lennénk azonban tökéletesen alaposak, amennyiben beérnénk eme roppant felszínes és könnyen utolérhető manipulációs technikák taglalásával.

Úgyhogy most ássuk be magunkat még mélyebben a nyúl üregébe és tárjuk fel, a színfalak mögött miféle rejtett és láthatatlan módokon igyekeznek a kőcsóró influencerek behízelegni magukat az elitek zárt és exkluzív birodalmába.

Ha utazgatásról esik szó, azt a vagyonos osztály nyilvánvalóan repülgetéssel abszolválja. Klímaválság ide vagy oda, szó sem lehet pronyók társaságában való buszozgatásról vagy vonatozgatásról.

Nélkülözhetetlen tehát, hogy az influencerek gazdagon – lehetőleg heti szinten – szálldossanak a nagyvilág főbb turistadesztinációi között, különben hiábavalóan is igyekeznének hamis felsőbbrendűség-tudatukat igazolni.

Oceane El Himer influencer nem tudta visszafojtani magát ama dicsekvésében, hogy ő biza megengedheti magának a business class-en (Helló, máltai lányok!) való utazgatást. Mindezt bizonyítani is tudta, hiszen egyből nyomta fel Instára az állítását visszaigazoló szelfiket.

Meglepő módon a felvételen semminemű manipuláció nyoma nem fedezhető fel. Hol rejtezik hát a turpisság?

A felszállás előtt, mialatt a többi utas igyekezett helyet foglalni és csomagjait lepakolni, El Himer besettenkedett az üzleti osztályra, gyorsan ellőtt néhány felvételt, mielőtt az utasok beérkeztek volna a helyszínre, majd visszamászván a turistaosztályra igyekezett beleolvadni a környezetébe. Sajnos nem jött össze neki: egyik követője felismerte, majd egy suttyomban lőtt fotóval lebuktatta az „izzadt prolik” közt szardínia üzemmódban tengődő lányt.

Oceane El Himer Lebukott

A business class a milliomosok kiváltsága, de mi a helyzet, ha mi nem érjük be a hollywoodi elit életmódjával, hanem egyenesen a milliárdosok privilégiumaira pályázunk? Ez esetben biza nem adhatjuk alább igényeinket egy magángépnél.

Ezek vételára a milliárd forintos szintet verdesi, de még bérlésük is elviselhetetlen kiadást követel az emberiség többségétől: alsó hangon tízezer eurós óradíj mellett mondhatjuk el magunkról, hogy charter járaton ingázgatunk Dubaj és Los Angeles között.

Hogyan abszolválhatná mindezt az egyszeri csöves influencer, kinek egyetlen tényleges vagyona az iPhone-ja? Filterrel? Ugyan, a lebukás veszélye roppant erős! Hollywoodi díszlettel? Na ez már közelít a valósághoz.

Los Angelesben bérelhető alig 64 dollár óradíjért egy speciálisan belőtt stúdió, mely egy magángép belső terét szimulálván szinte bárki részére pénztárcabarát megoldást nyújt a milliárdos elitbe tartozása szimulálásához. A stúdió egyes bútorai a megrendelő igényeinek megfelelően rendezhetők el a farostlemezből összetákolt privát gépen, miközben a fényviszonyok tetszőleges koordinációja által a lehető legtökéletesebb beállítású fotók lőhetők, melyeket csak minimális mértékben szükséges photoshoppolni.

A rossz minőségű fotómanipulációkkal való lebukás elkerülése érdekében ugyanilyen módon green box technikával felszerelt stúdió is kivehető. A szimpla zöld háttér előtt lőtt szelfik, vagy akár videófelvételek mögé gyakorlatilag bármely nagyváros látványosságai, pezsgő közösségi terei, elit hotelláncai beilleszthetők néhány száz dollárért, ahol magunk szeretnénk rendkívül költséghatékony módon virtuálisan megfordulni.

Igen ám, de nem kizárólag a gazdagság láttatásában merülnek ki egyes influencerek tevékenységei. Sokakat látunk közülük dubaji jachtokon pózolni dúsgazdag arab sejkek társaságában, s a felvételek sem tűnnek manipuláltnak. Mi lehet az ő titkuk?

A sejkek több tízezer, olykor százezer dolláros ajánlatokkal édesgetik magukhoz a nyugati nőnemű influencereket, miközben az igényeikről való mindennemű gondoskodást is vállalják. Ellentétben a fotóboltozott vagy green box technikával montázsolt hotelekkel, Dubajban a valóság terén is elnyerik az influencerek a „jól megérdemelt” kényeztetést.

Ennyire nagyvonalúak és vendégszeretők az arabok, ugye? Hát persze, naiv hiszékeny barátom. A dubaji sejkek pénzügyi ajánlatai az influencerek felé valóban a leggálánsabbak az egész világon. Csakhogy az ingyen jachtozgatás lehetőségéért elvárnak különféle szexuális szolgáltatásokat is! Olyan testnyílásaikat is igénybe veszik ezeknek a kutya gyauroknak a maguk ösztönigényei kielégítésére, melyeket sem maguk a saját muszlim asszonyaikkal, sem a nyugati lányok a normál párkapcsolatukban semmilyen körülmények közt nem engednének meg!

Dehát a pénz nagy úr, tartja a bölcs mondás. Ereje hatalmasabb még az emberi méltóságnál is.

Nem mindenki vágyik persze a legmagasabb szintű luxusra. Úgy válhatott az influencer-kultúra modern korunk egyik meghatározó intézményévé, hogy annak „művészei” az egyszerű, gyakran szegény és intellektuálisan elmaradott, viszont a maguk életébe néminemű derűt, reményt csempészni kívánó kisemberek százmillióinak lelkét is képeseknek bizonyultak megszólítani.

Ezek a tömegek még mindig könnyű szerrel kiaknázhatók olyan szükségtelen és jobbára haszontalan kapitalista termékek promóciójára, melyek gyártói nem rendelkeznek elegendő pénzmaggal ahhoz, hogy önálló disztribúciós hálózatot, pláne saját márkaboltot tartsanak fenn.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás