Hosszú évek kényszerű szünetét követően ismét rajtvonalhoz állhattak a nagyvilág vállalkozó kedvű hivatásos és félprofi futói, hogy megmérettessék magukat az észak-koreai Phenjan városának maratonján. A legutolsó ilyen esemény 2019-ben került megrendezésre, s az ország csak meglehetősen jelentős késéssel, 2024 őszén nyitotta újra határait a külföldről érkező turisták előtt.
A nevezetes esemény alatt a szerencsés résztvevők a főváros legfőbb nevezetességeinek megtekintési lehetősége mellett olyan területeken is átszaladhattak, illetve videózhattak, amelyeken egy szabvány turistacsoportnak tilos tartózkodnia. A legutolsó alkalomhoz képest radikálisan módosított útvonalnak hála a város még több világhírű látványosságát érintették a maratoni futók.
Maga a rendezvény menete is alapos felfrissítésre került. A szervezők az útvonal terjedelmének radikális bővítése mellett első ízben engedélyezték a helyi lakosság interakcióját a futókkal, kikkel a kitelepült lelkes drukkerek – nyilván többségükben gyermeki korban lévő – drukkerek akár önfeledten le is pacsizhattak.
Az észak-koreai turizmus újranyitásának ünnepe természetesen nem merült ki a maratoni futásban. A rendezvény kezdetét megelőzően és lezárultát követően egyaránt izgalmas programok sokaságán vehettek részt a meghívott kedves vendégek, melyek listája a teljesség igénye nélkül különféle küzdősport-bemutatóktól a phenjani nemzeti könyvtár megtekintésének lehetőségén át az ország önellátó mezőgazdaságának büszke prezentálásáig terjedt.
A leesett állú vendégek ezen rendezvények és speciális konferenciák alkalmával tudták meg, hogy Észak-Koreában immár teljes értékű internet (valójában intranet) üzemel, melyen online shopok tucatjain keresztül rendelhetünk jobbára kínai eredetű divatcuccokat. A látogatóság idegenvezetője büszkén jelentette be, hogy immár 20-féle okostelefon-márka is kapható az országban, és hogy a nagy nemzeti ünnepek alkalmával egyszerre 12,1 milliárd ember táncol tökéletes önfeledtségében a város főterén.
A maradandó élmények gyűjtésére bazírozó vendégek akár Kim Dzsongun limitált szériás frizuráját is hazavihették, amelynek opciója egyébként a helyi lakosság részére nem elérhető. A 7 dolláros kávé és a szuvenírshopban vásárolható 30 ezer forintos mezek, illetve 6 eurót kóstáló propagandaplakátok jelzik, mennyire nyitottá vált eme igencsak keserű viszontagságokat megjárt ország a piacgazdaság irányába.