Ami nem megy, azt nem kell erőltetni. E címszó mentén megkezdődött végre az elektromos transzformáció felszámolása, illetve az ebben részt vevő államok, köztük Magyarország gazdasági összeomlása.

A karhatalmi fantáziátlanság jegyében azt képzelték korunk uralkodó”vizionáriusai”, hogy a fogyasztás és költekezés erőszakos kikényszerítésével majd alanyi jogon soha ki nem fogyó igényt támasztanak ezekre a hasznavehetetlen ócskavasakra, majd mellüket döngetvén pózolnak a lakosság felett, hogy „lám, ezért vagyok én felül, ti meg alul: géniuszom által előre látom a jövőt, pontosan tudom, hosszú évek elteltével mire lesz az embereknek igényük”. Hát nem hajszál pontosan ugyanarra, aminek a megvásárlására erőszakkal kényszerítenek minket?

Habár eleddig minden ilyesféle indíttatású karhatalmi akció dugába dőlt (lásd vakcinabiznisz), derék uralkodóinkat nem igazán zavarja a kudarc ténye, csakhamar kitalálnak majd valami mást a létünk pokollá tételére, hogy legutolsó leheletnyi megmaradt életenergiánkat is elrabolhassa tőlünk a munka édenkerti társadalma.

Kíváncsi vagyok, mivel hozakodnak elő legközelebb sámánjaink, mindenesetre a varázslatos EV-forradalomnak itt és most vége szakad. Lássuk hát az elmúlt hónap válogatott híreit!

Car Speed Slowdown

Tartalomjegyzék:

Elképesztő mértékben zuhant az elektromos autók forgalma Németországban

Két év alatt megfeleződött a használt villanyautók eladási ára

Nem kizárólag a hazai akkugyártás zakatol a csőd felé: egy svéd gyár is beadta a kulcsot

Csődközeli állapotban vergődik a Nio elektromos autómárka

Kereslethiány végett felfüggesztette a Fiat az elektromos modelljei gyártását

A Volvo is bejelentette, hogy elhalasztja a nagy EV-transzformációját

Forradalmi villanyautó-márkának álcázott financiális csalás lepleződött le

Napi szinten tízezerszám kapnak lángra az elektromos járművek

Elektromosáram-korlátozások miatt nem tudják tölteni járműveiket a kínai EV-tulajdonosok

A változatosság kedvéért most egy amerikai EV-gyár udvari lerakatában gyulladtak ki a járművek

Elképesztő mértékben zuhant az elektromos autók forgalma Németországban

Kosz De Nem Kell Auto

Nagyon nem volt kegyes az augusztus a német elektromosjármű-piachoz. Az ACEA (Európai Autómobilgyártók Egyesülete) jelentése szerint ebben a hónapban 70%-ot (!) zuhantak be a villanyautó-eladások. Hosszú évek óta első ízben süllyedt 100 ezer példány alá az újonnan regisztrált „környezetbarát” alkalmatosságok száma.

Szerte az európai kontinensen trendszerűen mérséklődnek a villanyautók eladásai, de Németországhoz hasonlatos bezuhanást egyetlen állam sem regisztrált. Kizárólag Franciaország közelíti meg őket a maga egyharmados darabszám-csökkenésével, míg néhány országban, mint Norvégia vagy Dánia még növelni is tudták értékesítéseiket a piac szereplői.

Összességében augusztusban az Európai Unió területén 18 százalékkal kevesebb villanyautó lelt gazdára a megelőző hónaphoz képest.

Az ACEA már kongatja is a vészharangot az EU felé, hogy valamit cselekedjenek, mivel nyilvánvalóan tarthatatlanokká lettek a 2035-re előirányzott klímacélok, melyek a belső égésű motorral hajtott járművek teljes körű kivonását követelik meg. A határidő letelte után az európai autógyártók eurómilliárdos bírságokat vághatnak zsebre, ám ha nincs ki vegye ezeket a kétes minőségű és abszolút gazdaságtalan technológiákat, az európai autógyártás voltaképpen automatikus csődre van kényszerítve.

Autogyartas Valsag

Két év alatt megfeleződött a használt villanyautók eladási ára

Ha már gazdaságtalanság: abszolúte nem éri meg új elektromos autót vásárolni, mivel a használt példányok vételára kezd oly mértékben bezuhanni, hogy több márkamodell irányára alámegy a benzines vagy dízeles társainak. Annak ellenére is, hogy előbbiek a gyárkapun kigördülvén jóval kövérebb árcédulát tudhatnak magukénak.

A legtöbben talán bizalmat szavaznának az elektromos autóknak, amennyiben lehetséges volna azokon elégedetlenség vagy szimplán elnyűttség végett elfogadható áron túladni, visszanyervén a kiadások egy részét. Csakhogy a használt autók piacán a villanyjárművek irányára zuhanórepülést vett.

Kiváltképp rosszul járnak az EV-kkel a flottaoperátorok, lízingcégek és bérautó-vállalatok, kik pénzügyi mérlegeikben kénytelenek extrém rapid értékcsökkenési leírásokat eszközölni a maguk állományában. Ez a szélsebes értékvesztés elvérezteti az e profilok valamelyike alatt tevékenykedő vállalkozók profitját.

Auto 736794

A BVRLA (Brit Járműbérlő & Lízingszövetség) példaként hozza, hogy egy hagyományos benzinüzemű bérautót általában három éven át tartanak a vállalatok flottájukban. Ezt követően kivetik azt a használtautó-piacra, hol legjellemzőbben az eredeti vételár 60%-át nyerhetik vissza az eladáson, egy 50 ezer euróért vásárolt járművön tehát 30 ezer euróért tudnak túladni. Azonban az EV-k villámgyors leértékelődése végett ugyanezen árszínvonalú villanyautó 36 hónap elteltével már csak 15 ezer eurót ér, mivel a „környezetbarát járművek” amortizációs rátája duplája a benzinesekéhez képest.

Ha mindezekhez hozzátesszük, hogy az új elektromos autók vételára rendre mindig magasabb (legalább 30-40 százalékkal) a rendes járműveknél, akkor nyilvánvalóan sokkal rosszabb termékért vagyunk kénytelenek magasabb összeg kicsengetésére. Tehát a kapitalizmus a maga által immár szinte minden szektorban szorgosan gyakorolt enshittifikációs modellt (egyre rosszabb termékek egyre magasabb árszínvonalon) adoptálta az ipari termékekre fazonírozva.

A jövőre vetítvén nemhogy javuló, de még inkább romló trendeket várhatunk: a BVRLA figyelmeztetése szerint a felelőtlen marketing-propagandával gyanútlan áldozatok milliárdjaira rásózott második generációs modellek (a 2019 után gyártott villanyautók) tömeges megjelenése a használtpiacon akár nulla közelébe redukálhatja ezek eladási értékét.

Nem kizárólag a hazai akkugyártás zakatol a csőd felé: egy svéd gyár is beadta a kulcsot

Auto Szereles

A Northvolt svéd akkugyártó konglomerátum a munkatársai mintegy 20%-át volt kénytelen elbocsájtani, miközben előirányzott bővítési terveiket is kukázniuk kellett. Minderre azért került sor, mert a vállalat nem győzi az elsősorban nagy EU-s autógyártókból (Volkswagen, BMW, Scania) álló ügyfélköre kiszolgálását, miközben jelentős munkaerőhiánnyal küzdvén pénzügyi mutatóik is beleálltak a földbe.

Az akadozó szállítások miatt már most bukták a BMW egy 2 milliárd eurós megrendelését, és messze még a gödör alja. A vállalatot nagy mellénnyel a Tesla és a beözönlő olcsó kínai akkuk méltó konkurenciája gyanánt alapította egy helyi befektetői kör, 20 milliárd eurós valuációt és mielőbbi tőzsdére menetelt ígérvén a jó pénzzel korán beszállóknak.

Mindebből semmi nem materializálódott: a vállalat mai napig nem tud tőzsdére lépni, s ezek után valószínűleg soha nem is fog. Az idei évben abszolvált veszteségek akár ötszörös mértékben meghaladhatják a bevételeket (!). Közben magának a vállalatnak szakmai megítélését sikerült két szék közül a pad alá ejteni, mivel sem a Tesla akkuk minőségével, sem a kínai márkatípusok olcsóságával és gyártási kapacitásával nem bírnak versenyezni, így végül senki nem jár jól igazán a velük való parolázással.

A Northvolt alapítói ugyanolyan delúziókban szenvedő kapitalisták, mint akiknek sikerült nagyjából a komplett európai ipart versenyképtelenné tenniük az inkompetens menedzsment-módszereikkel. Azt képzelték, az akku-technológiákat feltalálni és gyáregységeket felhúzni képes mérnökök csak úgy maguktól potyognak lefele a tudásmunkások fájáról, s nekik semmi egyéb dolguk nincs, mint felettük basáskodván addig vegzálni őket, mígnem azok világra nyögnek egy Tesláénál is fejlettebb, viszont mondjuk a BYD-énál kedvezőbb árfekvésű variánst. Most az egyszer nem ironizálok, komolyan ez volt a mesterterv, ráadásul busás EU-s pénzügyi támogatásokkal: létrehozni egy középszerű márkanevet, mellé néhány bazi nagy hodályt, aztán a kizsákmányolt bérmunkás tömeg majd rendezi a többit.

Ezzel mindent el is mondtam korunk kapitalistáiról: a totális fantáziátlanság mocsarában vergődnek. Bár kreativitás és fantázia nuku, azért az uralkodás, parancsolgatás meg fenyegetőzés még megy nekik, sőt talán semmi más egyébre nem képesek.

Csakhogy az ukáz nem adja meg a rendszernek a valóban magas értelmi képességekkel bíró alkotó-teremtő munkaerőt. Ahhoz olyan szabadságot kéne nekik biztosítani, ami ezeken a rigid szolgatelepeken nem létezik. Az meg külön nonszensz, hogy egy valóban innovatív, feltaláló szellemiségű zseni majd elmegy bérmunkásnak. Az ilyen sokkal jobban jár önálló cég alapításával.

Csődközeli állapotban vergődik a Nio elektromos autómárka

A roppant irigylésre méltó magabiztossággal luxuskategóriába pozicionált kínai Nio márka is megsínyli az ostoba befektetői és irányítói döntések következményeit.

Az elmúlt év során 59%-ot zuhantak a vállalat részvényei, és mindez annak ellenére történt, hogy tavaly júliushoz képest 43%-kal több példányt sikerült gazdához juttatniuk. A részvényárfolyam bezuhanása végett a sikeresnek mondható adatok ellenére 7,2%-os bevételcsökkenést voltak kénytelenek elszenvedni, minden egyes részvényt 0.36 dollár veszteséggel megajándékozván.

Hol van hát a kutya elásva? Először is, egy luxuskategóriába pozicionált márkának nem tesz jót, ha egy év alatt 6%-ot esik az eladási ár, márpedig itt ez történt. Mindez az ádáz versengés végett eshetett meg a vállalattal, ugyanis a kínai piacon száznál is több szereplő öli egymást a vásárlók pénztárcájáért. Ez olyan deflációs spirált hív létre, ami a kevésbé tőkeerős szereplők végső kivérzéséig földbe állítja a profitrátákat. Ezért szenvedtek veszteséget a részvényesek is.

Ám akad egy másik turpisság is a vállalat nyilvánvalóan nagyvonalúan kezelt számadataiban: egy kiszivárgott belsős dokumentum szerint sikerült pilótajátékká faragniuk az értékesítési szisztémát, ami egészen lenyűgöző eredménye egy kifejezetten fizikai termékek értékesítésére specializálódott vállalatnak. Eszerint a Nio fejesei saját gyári munkásaikat vették rá, hogy ők maguk és családtagjaik egyaránt Nio-kat vásároljanak. Ez jó alaposan feldobja az értékesítési számadatokat, kiváltképp amennyiben figyelembe vesszük, hogy a vállalatnak 2023-ban 20 ezernél is több alkalmazottja volt. Ezek rokonságában biztos akad 2-3-4 bepalizható sógor, koma, uncsitesó, jóbarát.

Mivel e értékesítési barbatrükk nyilván az egytrükkös póni kategóriába sorolandó, a baráti kör kizsákmányolása nem nyújt további segítséget az értékesítési számok feltornászásához. Nyilván ezt a vállalat vezetősége maga is észrevette – így hát tömeges létszámleépítést eszközölvén kirúgta az eredeti törzsgárdát, hogy helyüket újoncokkal feltöltvén újabb vevőkört teremtsen magának. A szerencsétlen munkások olykor többéves hitelszerződéssel a nyakukban mehettek az utcára, kikkel ismerőseik is minden bizonnyal örök haragot tartanak majd.

Nio Stock Price 2024sep

Mindezen inhumánus viselkedés nyilvánvaló negatív következményeit kiegészítik még az EU-ból és Amerikából a kínai autókra kivetett vámok, valamint az ország deflációs gazdasági válsága, amelynek köszönhetően a lakosság reálkeresete folyamatos zuhanást szenved el, s máris ott tartunk, hogy a csőd gyakorlatilag elkerülhetetlen.

A Nio részvények árfolyama a 2021. januári abszolút csúcsponthoz képest csaknem 93%-ot vesztett értékéből.

Kereslethiány végett felfüggesztette a Fiat az elektromos modelljei gyártását

Az olasz Fiat autógyár egy hónapra bezáratta az elektromos modelleket előállító gyártósorát, hazaküldvén az abban dolgozó 500 főnyi munkást. Az anyavállalat Stellantis hivatalos közleménye szerint az elégtelen kereslet végett a Fiat 500e modell gyártását szeptember 13-tól négy hétre felfüggesztik.

Mindez a háttérben az értékesítési tervek komplett restrukturálását igényli. Bár az 500e-t kizárólag elektromos üzeműnek tervezték, 2025-26-ra már ugyanezen termék hibrid meghajtású változatát is piacra dobnák, annyira nincs pénz a tisztán villanyüzemű járművekben.

Fiat 500e
Fiat 500e

A Volvo is bejelentette, hogy elhalasztja a nagy EV-transzformációját

Újabb európai gyár kapitulált az elektromos transzformációból: az amúgy röpke másfél évtizede kínai gyámságot élvező Volvo eredetileg a jövő évre ígérte komplett modell-kollekciója elektromos üzeművé transzformálását, csakhogy a jól kifundált mesterterv végül dugába dőlt. Legoptimistább előrejelzések szerint is a márka értékesítéseinek 50-60%-át adják majd az EV-k, mindennemű erőltetés ellenére sem sikerül tartani a beígért célt.

Épp ezért a Volvo-t tulajdonló Geely Holding kénytelen volt a teljes átállást 2030-ra halasztani, amikorra a futószalagról legördülő példányok minimum 90, de inkább 100%-ának villany meghajtásúnak kell lennie.

A 2021 márciusában nagy mellénnyel beharangozott átállás terve szerint még a hibrideket is kivonták volna a piacról, mostanra azonban visszacsempésződtek a gyártási tervek közé a hangyányit nagyobb bizalomnak örvendő vegyes meghajtású személygépjárművek.

A halasztás bejelentésével egy időben elkezdtek újabb támogatásokat kunyerálni a svéd államtól, mivel a megelőző szubvenciókat az államok 2022-23 során fokozatosan kivonták, hiszen eddigre biztosnak látszott a transzformáció sikere. Aztán jött a fekete leves.

Ai Repulo Auto

Módosult a tervezett szén-dioxid kvóták mértéke is. 2018-ban még a gyárak károsanyag-kibocsátásának 75%-os redukcióját ígérte a vállalat, eme ígérvény mára 65%-ra módosult.

Jim Rowan CEO ennek ellenére hezitálás nélkül nyugtatgatta a nemzetközi sajtót, hogy a jövő természetesen az elektromos hajtású járműveké, kiváltképp mivel azok „felsőbbrendű vezetési élményt biztosítanak”.

Forradalmi villanyautó-márkának álcázott financiális csalás lepleződött le

A 2012-es alapítású kaliforniai Mullen Automotive minden szabadpiac-hívő szívét megdobogtató sikertörténet látszatát kelti. Ugyan létezésének első évtizedében kizárólag átmatricázott kínai import EV-k értékesítésével generált a maga részére minimális bevételt, óriási pénzügyi sikerének titka nem a nemlétező termékei és szolgáltatásai nívójában rejlik, hanem a tőzsdei teljesítményében.

Ennek a fantomvállalatnak sikerült ki tudja miféle tudatbefolyásolási technikák mentén sok száz lúzert bevonnia a maga feltőkésítésébe, aminek köszönhetően – legalábbis több forrásban ezt az adatot találtam – közel 2 milliárd dolláros részvényárfolyammal léphettek tőzsdére.

Eme összegnek mostanra gyakorlatilag 100%-át elvesztette, mivel a Mullen részvényeket jelenleg 3 dollár alatt jegyzik.

A csalást leleplező videó készítője kiszámolta, hogy ha valaki 2021-ben 284 ezer dollárt invesztált volna a vállalatba, mostanra 34 centet kapna vissza.

E kamucégnek tavaly sikerült zéró árbevétel mellett 720 millió dollár veszteséget összekalapoznia, amely elképesztő összeg fedezetét utolsó fillérig a tőzsdei befektetések és állami szubvenciók állták – elvégre ne feledjük, hogy az EV-innovációt busásan támogatják az államok!

Ugyanebben az évben David Michery CEO részére 750 ezer dolláros alapbére mellé 40 millió dollár teljesítménybónuszt ítélt meg a részvényesi gyűlés, hiszen ily nem mindennapi eredményt nyilván szinte lehetetlen volt letenni az asztalra.

A cégnek még az online feltérképezhető jelenléte is totál homályba veszik. Wikipedia oldala szerint 2014-ben alapították, mégis azt láthatjuk, hogy már 2012-ben tőzsdére volt vezetve. Más források szerint pedig 2002 óta létezik a vállalat. Ugyanez az alkalmazottakkal: a Wikipedia szerint a tavalyi évben 118 munkást foglalkoztattak (ezek mit csinálnak?), míg a Google szerint 326 alkalmazottal rendelkeznek.

Mullen Auto 1

Anno 500 mérföld hatótávot lehetővé tevő akkumulátorok ígérvényével vonzották be a palimadár befektetőket, amiből mindeddig semmi nem teljesült. Egyetlen saját modelljüket, melyet épp az idei évben vezettek volna piacra, pont most október elején lőtte le a cég.

A vállalat üzleti modellje egyszerű, mint a százas szög. Most figyeljünk: 10-12 éve bevonzották a sok milliárdos hülyét, akik erre a jól hangzó beetetésre (500 mérföldes akku) úgy rácuppantak, hogy rögvest dollármilliárdokkal dobálták meg a szélhámos Michery-t és bandáját – feltétel nélkül!

Hála az ingyen milliárdoknak, a Mullen a végső csődjéig soha a büdös életben semmit nem fog termelni, mivel kizárólagos céljuk a temérdek invesztori milliárdot felélvén a Bahamák felé venni az irányt, hogy életük hátralevő részében boldogan szürcsölhessék a koktélt a tengerparton. Mivel mindent papírforma szerint csinálnak, nyugodtan takaródzhatnak azzal, hogy hát mégsem jött össze a varázsaksi feltalálása, sajnos, drága befektetők, buktátok a pénzt.

Napi szinten tízezerszám kapnak lángra az elektromos járművek

Globálisan napi szinten akár 42 ezer elektromos autó kap lángra és ég szénné, melyek tüze egyáltalán nem oltható a hagyományos technikákkal. Sem víz, sem por nem szegi kedvüket a vígan lángolgató aksiknak a további égéshez, kizárólag a tűzoltóhab vethet némi gátat a komplett lakások, parkolóházak, kocsisorok porladása elé – ugyanis egy lángra kapott EV minden közeli szomszédját füstölgő vázzá perzseli.

Napjainkban immár arányaiban több elektromos jármű gyullad ki a fosszilis hajtóanyagú társaikhoz képest, és biza nem válogatják meg áldozataikat: egy villanyautó mellett akár 10-20 benzines társa is lángba borulhat. Előbbiek emellett sebesebben is égnek ki, és szerencsésnek mondhatjuk magunkat, ha nyerünk pár percet lángoló koporsónkból való kimenekülésre, nem pedig levegőbe repül az a fenekünk alatt.

Oly rosszat tesz a spontán lángba boruló EV-k ténye a gyártók renoméjának, hogy a kínai hatóságok immár nagyüzemben hamisítják a helyszíni jelentéseiket. Például a 2022 első negyedévének tűzeseteit összegző statisztika szerint 19 ezer jármű-gyulladásból csupán 640 volt elektromos tűz, az összes többi tűzesettel sikerült benzines vagy dízeles társaikat megrágalmazni. Csakhogy a statisztika minden nem szigorúan vett EV-t a fosszilis kategóriába sorolt, így a tüzet fogott 3800 elektromos roller és kerékpár adatai is ugyanebbe a kalapba kerültek.

2022-ben Kínában 330 millió autóból 10,7 millió volt az elektromos járművek száma, tehát az összmennyiség 3,2%-a. Ha a 19 ezer tűzesetből kivonjuk a rollereket, eredményül kapjuk, hogy összesen 15200 autó kapott lángra. Ennek 3,2 százalékát véve 486-nál több villanyautó nem gyulladhatott volna ki, amennyiben hitelt szeretnénk adni ama állításunknak, hogy az elektromos járművek kisebb számban borulnak tűzbe a hagyományos meghajtásúaknál.

Összességében az EV-k számarányukhoz képest 30%-kal gyakrabban fogtak tüzet, mint a benzinesek vagy dízelesek. És jogos a gyanúnk, hogy olykor 1-2 kiégett villanyautót is benzinesként könyveltek el a hatóságok, de még így sem sikerült kellően cicomázott adatsort prezentálnia a hatalomnak.

Elektromosáram-korlátozások miatt nem tudják tölteni járműveiket a kínai EV-tulajdonosok

Szeptember elején egy óriási hőhullám érte el Szecsuán tartományt, aminek hála sorra mondtak csődöt a környék pénzbedobós töltőegységei. A tulajdonosok egyebet nem tehettek, mint passzívan szemlélték méregdrága járműveik mozdíthatatlan konzervdobozzá transzformálódását.

A 40 Celsius fokot felülről megütő hőmérsékletnek hála tartomány-szerte korlátozásokat kellett bevezetni az elektromosáram-felhasználására, eme intézkedéseknek köszönhetően kerültek kikapcsolásra a Csengtu és Csungking városaiban szétszórt töltőállomások, melyek együttesen 750 ezer jármű energiaigényét hivatottak kiszolgálni.

A változatosság kedvéért most egy amerikai EV-gyár udvari lerakatában gyulladtak ki a járművek

Az Illinois állambeli Rivian Automotive udvari parkolójában kapott lángra egy sornyi elektromos autó. Körülbelül 50 totálkárossá lett jármű örvendhet korai nyugdíjazásnak egyetlen renitens villanyautó miatt. A vállalat igyekezett titkolni a baleset súlyosságát és az érintett járművek számát, utóbbi adat végül rejtett csatornákon szivárgott ki, amikor az eseményre felfigyelő helyi lakosság képviselői tömegével sereglettek a színhelyre videózgatni. E felvételek nyomán nem bizonyult nehéz műveletnek az áldozatok megszámlálása.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás