
Várható volt, hogy a zöld agenda földbe állásával a világot halálra szennyező olajvállalatok rendre visszatáncolnak majd a profitrátáikat megnyesegető környezetvédelmi vállalásaik mögül, s lám, ennek órája itt és most elközelgett.
Elsőnek a BP jelentette be az olaj és gázkitermelés visszaszorítására irányuló törekvései felszámolását. A globális gázóriás az évtized végéig a kitermelés 40 százalékos csökkentését ígérte még 2020-ban, miközben egészen ambiciózus befektetéseket eszközöltek a megújuló energiába.
2023-ban a vállalat 2,5 milliárd dollárt fektetett napkollektorokba, biodízel előállításába és EV-töltőállomások kiépítésébe, illetve további 5,2 milliárdot karbonlekötésbe, mely összeg jelentős hányada állami támogatás.
Tavaly júniusban a BP befagyasztotta az offshore szélfarmok kiépítésének projektjét az egyre csak növekvő befektetői elégedetlenség hatására.
Ezzel párhuzamban az üzleti tevékenység oroszlánrészét képező olaj és gázipar kiszolgálására felpörgetik üzleti befektetéseiket a Mexikói-öbölben és a közel-keleten.
A BP-nek nem sikerült profitot abszolválnia a bukott ESG-befektetéseiből, mivel ezek célja eleve nem a profitmaximálás kellett volna legyen, hanem egy élhetőbb bolygó megteremtése, ami hosszú távon mégiscsak elősegítette volna a komplett népesség profitálását a folyamatokból. Csakhogy a kapitalizmus nem ismeri a társadalmi haszon fogalmát, kizárólag az invesztori és részvényesi profitot. A bolygópusztító vállalatok nem vonhatók felelősségre a bolygó leépítéséért.
A megújuló energia gazdaságos kiépítése azért sem lett volna lehetséges, mert annak mindennemű költségét ráoktrojálták volna a vevőkre és ügyfelekre, mégpedig magasabb villanyszámlák képében.
Mindezek ellenére érthetjük, egy olajmágnás behemót miért farol ki a zöld vállalásai alól. Nem úgy Elon Musk Tesláját, melynek komplett üzletpolitikája csaknem húsz éven át a zöld transzformáció feltétlen szolgálatára épült.
2006-ban szignózta Musk a Tesla vállalat klíma-manifesztációját, melynek szövegezése szerint a csakhamar bevezetendő zéró karbonkibocsájtású autómobiljaikkal jól látható közelségbe került a globális klímaválság térdre kényszerítésének lehetősége.
Ebben Musk a vállalati karbonkibocsájtás zéróra tornászását ígérte bárminemű kompromisszum nélkül, továbbá a fosszilis alapú energia leváltását megújuló forrásokra, melyek meglehetősen gazdag listájában Musk a napenergia hasznosításában látta a legtöbb rejtett potenciált.
Ez a manifesztó most teljes egészében visszavonásra került, vele minden blogposzt törlődött a Tesla hivatalos weboldaláról, melyek 2019 előttre datálódtak.
Egy második, szintén levételre ítélt tervezet szerint a Tesla az elektromos forradalom úttörőjeként első szereplőként szállítaná járműveit a világ minden részére, árasztaná el a bolygót univerzális töltőegységeivel, melyekkel más márkák hasonszőrű alkalmatosságai is feltölthetők, továbbá abszolválná az önvezető autók forradalmát, melyek tízszer biztonságosabban szállítanák utasaikat otthonuk és megjelölt célállomásuk közt, mint egy hús-vér sofőr. Közben a kihasználatlanul álló autók a garázsban való porosodás helyett pénzt termelnének gazdájuknak, jelentsen bármit is ez.
2023-ra valóban a Tesla lett a világ egyes számú elektromos autógyártója, csakhogy az elsősorban kínai riválisok fokozatosan zárkóznak felfelé. 2024-ben a Tesla eladások már elég alaposan megcsappantak, miközben a kínai piac öldöklő versengése közepette nem tudta megvetni a lábát Musk ebben az országban.
Musk végül úgy döntött, hogy a radikálisan olajipar párti Trump igényeinek kiszolgálása érdekében radikálisan visszanyesegeti a zöld transzformáció agendáját. Az év során temérdek autógyár jutott hasonszőrű elhatározásra, csakhogy ők rendre a hagyományos üzemanyaggal működő alkalmatosságokról igyekeztek – végül jobbára kudarccal végződően – áttérni, míg Elon Musk Teslájának egyéb termékei sem voltak soha a villanyautókon felül.
Musk attitűdjének változását az eleddig elpusztítandó olajipar irányába követte aztán Trump visszafogott nyitása az elektromos autók felé – ügyelvén rá, hogy retorikájával ne bántsa meg a benzinzabáló redneckeket.
A Musk vezette Tesla új célja most a világ legfejlettebb MI-kluszterhálózatának kiépítése, melyek a jövőbeli robotaxik és humanoid robotok irányító központjai lehetnek.